"Auli, ala tulla sieltä, sut on nähty". Mä en tuntenu sitä mitenkään hyvin, se oli uus täällä. Sillä oli vanhempi veli Markku, joka soitti bändissä. Mä näin kerran, kun ne oli menossa treenaamaan, niitä oli kolme. Niitten treenikämppä oli kirkolla. Se oli ihme, et ne sai harjotella sielä, kun ei ne mitään virsiä soittanu. Ne poltti tupakkaakin. Mä seurasin niitä ja kurkin ikkunasta, sielä oli joitain tyttöjäkin kuuntelemassa kun ne soitti. Se Markku oli aika magee, se  kaivoi kerran kitaran laukusta meidän pihalla ja soitti vähän. Se on beatlesia, se sano. Mä en tienny niistä paljon mitään, mutta mulla oli niitten purkkakuvia. Tytöt tykkäs Paulista ja pojat Johnista. Kerran isot tytöt piiritti mut ja yks niistä nappas mut syliin ja paino mun pään sen tisseihin ja sillä aikaa ne muut varasti multa kaikki Paulin kuvat. Mun äiti sano, et Markku käyttää huumeita. Se käy mumminsa luona ja pummaa siltä rahaa ja sillä se ostaa aineita. Sen isä ei anna sille rahaa, kun se tietää mihin se menee. Aulin kanssa kukaan ei oikein halunnu olla kun sillä oli pisamia ja kummat vaatteet, mut mä halusin sen leikkimään kirkonrottaa, kun mä ajattelin, että sen varjolla mä  pääsisin Markun kaveriks. Kun me lakattiin leikkimästä mä kysyin Aulilta, pääsisinks mä niillä käymään. Se oli vähän vaivaantuneen näkönen, mut sit se otti mua kädestä ja lähti viemään niille. Mä toivoin ettei kukaan olis nähny. Ne asu semmosessa rivitalossa kun ne oli rikkaita. Sen isä oli johtaja jossain firmassa. Niillä oli ainakin viis huonetta. Sen isän kuva oli yhen kaapin päällä, sillä oli kumman näkönen naama, iso kuoppa poskessa, niinku hevosella. Rikkaat on kaikki kummallisen näkösii, sano mun isä. Se tunsi Aulin isän, ne oli ollu joskus samalla luokalla koulussa. Me mentiin Aulin huoneeseen ja se pani oven kiinni, se oli tuonu keksejä ja mehua. Se tuli istuu mun viereen. Sit se nousi ylös ja sano et se osaa tanssia. Se pisti levysoittimesta jotain soimaan, ja se tanssi silmät kiinni. Kun se musiikki loppu, se nauro ja sit se nousi yhtäkkiä käsilleen seisomaan. Mä en ollu ikinä tavannu sellasta kun se oli. Se sano et se voi opettaa mut kävelemään käsillä jos mä haluun ja et mä voisin tulla käymään niitten kesäpaikkaan jossain saaressa. Mä pyysin et käytäis Markun huoneessa. Se vähä epäröi, mut sit se otti käytävästä yhen maljakon pohjalta avaimen ja avas sillä Markun huoneen oven. Sielä oli piano ja kaks kitaraa ja iso kirjahylly. Auli kiipes tikkailla ylähyllylle ja otti sieltä jonkun kirjan. Se oli musta raamattu. Siinä on kaikkia taikoja, se selitti. Et voi loitsua vaikka pirun. Se avas yhen pöytälaatikon, jossa oli lasipallo. Auli sano, et kerran se katto keskiyöllä kynttilän valossa sitä, niin sielä näky joku pää, joka vaan tuijotti. Mä kysyin et puhuks se jotain ja Auli sano, et kun paino korvan siihen niin se pää sano, et se tietää milloin kaikki kuolee, siis niinku päivän. Auli ei halunnu tietää millon se ite kuolee, mut se kuuli sen, et Markku kuolee kohta. Millon muka, mä pelästyin. Syksyllä, Auli sano. Mä sanoin, et mä haluun lähtee kotiin. Älä lähe vielä, Markku tulee kohta, Auli sano, mut en mä halunnu sitä nähä, kun mä tiesin et se kuolee kohta.

Mun mummi kuoli viime syksynä syöpään. Se tykkäs laulaa hengellisii laului, mut kun sillä oli kimee ääni niin niitten koira Cessan meni aina sängyn alle kun se laulo. Mummi oli kasvissyöjä ja  kun mä olin kesällä sen hoidossa maalla, niin se söi vaan voita ja perunaa posket purskuen ja haki voikukkia ja kaikkia ruohoja ulkoo ja teki niistä salaattia. Mä näin kun se mönki pitkin pusikoita niin et oksat heilu ja jutteli matojen kanssa. Mun piti kans syödä sitä ruokaa mut sit mä aloin öisin kuulla äänii jotka kuiskaili, vaik et ”Me tykätään marjoista” tai et ”Sun pitää tulla yöllä metsään” ja jotain ulkomaankielistä niinku ”Jakkajaa”, enkä mä tajunnu mitään. Ja sit semmosta korisevaa laulua. Kun mä sanoin siitä äidille, niin sen jälkeen mummi rupes tekee mulle tavallisii ruokii.

Ukki asuu yksin ja isä soittaa sille kerran viikossa ja raivoo, kun se ei käy pesulla. Siellä käy joku hoitajaki, mut ei sekään oo saanu sitä suihkuun. Me käytiin sielä kerran ja siel on roskia ympäri huonetta, kun se vaan kattoo telkkarii ja heitää kaikki banaanikuoret ja jätskipaperit ympäri lattiaa. Sen mattoon on liiskautunu jotain ruokaa. Sen sängys haisee kakka. Sillä on ripuli, isä sano, eikä se vaihda alushousuja vaan pistää vaan puhtaat niitten likasten päälle. Isä kävi kattomassa suihkua ja piirsi seinään tussilla, et mistä vesi menee päälle ja mistä tulee lämmintä kun se ajatteli, ettei ukki osaa käyttää suihkua. Kyllä mä osaan, se sano, mut mä päätän ite koska mä meen suihkuun. No koska? isä kysy. Joskus sitte myöhemmin ukki sano. Isä huus sille, et noinko aikuinen mies puhuu ja et sä tajuu et sun iho tulehtuu kun sä et pese. Mä näin ukin pöydällä semmosen maailmankartan ja se oli ympäröiny monta kohtaa siinä kartassa. Onks ukki käyny kaikissa noissa paikoissa, mä kysyin siltä. Se sano ettei vielä ja mitä se muuten sulle kuuluu kenes poika sä oikein oot. Se sano, et  kerran yöllä joku soitti ovikelloo. Kun se meni avaamaan niin siellä oli Jeesus. Se yritti tulla ovesta sisään mut se oli niin lihava ettei se mahtunu, huus vaan siinä ovipielessä maranaataa. Isä kielsi sitä avamaasta kellekään tuntemattomalle ovea.           

Kesällä me sit mentiin sinne Aulin mökille Korppooseen. Me mentiin autolla isän kanssa ja oltiin yö rantasaunassa. Isä ja Aulin isä lähti moottoriveneellä kalaan. Aulin äiti oli semmonen pikkanen  ja hermostunu ku lintu ja se aina rupes nauramaan sanopa sille mitä tahansa. Me mentiin Aulin kanssa riippumattoon makaamaan ja katteltiin varjojen liikkumisia puunrungoilla. Musta oli kiva olla sen lähellä. Sit mä menin mato-ongelle laiturille, mä oli tuonu matoja purkissa kotoa. Markku tuli  siihen ja sano mikset heitä virveliä. Mä sanoin etten mä osaa, niin se sano, et se näyttää. Se haki virvelin ja opetti mua. Ei me kaloja saatu. Markku sano et mä voin tulla kuuntelee, kun se soittaa parin kaverin kanssa kitaraa sen huoneessa. Mä en menny. Iltapäivällä isä tuli takas ja se oli läpimärkä. Se oli tipahtanu veneestä kun se oli aika kännissä. Mut isä tuli vielä enemmän känniin illalla ja se vietiin saunaan nukkumaan ja mä sain hävetä sitä. Sit se heräs yöllä ja lähti veneellä merelle kalaan ja kun sitä ei kuulunu takas niin menin kertomaan Aulin isälle. Niin sit sitä lähti Merivartiosto hakeen ja ne löysi sen. Sen vene oli kaatunu. Se piti kiinni veneen laidasta ja siitä se saatiin toiseen veneeseen ja takas maihin. Niin et mulla meni oikeestaan melkein koko matka plörinäks enkä mä kehdannu enää olla Aulinkaan kanssa.

Elokuussa isä sano yks päivä kesken kaiken et Markku oli kuollu. Tehny itsarin. Se oli ollu vierotuksessa Tilkassa ja hypänny parvekkeelta pää edellä alas. Se tuntu oudolta ja pahalta kun Markku oli aina niin mukava. Mut niinhän se lasipallo oli ennustanu, et se kuolee. Syksyllä mä kuulin koulussa kun Aulia kiusattiin ja sille naureskeltiin. Se oli yhtä luokkaa mua ylempänä. Se oli alkanu pissata housuun aina sillon tällön, kesken tunnin.