Arvoisat virkamiesneuvoston jäsenet, minulle osoittamanne tutkimusaihe on mielenkiintoinen ja olen huomionosoituksestanne kiitollinen, mutta haluaisin vielä kohteliaimmin pyytää joitakin täsmennyksiä otsikointiin. Tutkimuksen nimihän on ”Ilmastoinnin järjestäminen jättiläisiä valmistavassa tehtaassa, vähintään 100 sivua”. Haluaisin kunnioittavimmin kysyä, onko tutkimuksen vähimmäissivumäärän mainitseminen otsikossa tarpeen? Jos nimittäin oletamme, että toimiva ratkaisu, esimerkiksi sarjaan kytkettyjen suurten sotilashelikopterien asentaminen katolle, löytyisi heti johdannossa, onko tarpeen enää kirjoittaa puuttuvia sataa sivua? Haluaisin samalla todeta, että aihe sinänsä on tietenkin minulle kovin mieluisa, enkä millään muotoa halua purnata. Ajanjakso, jonka työskentelin tehtaassa, on elämäni onnellisimpia. Minulla ei tuohon aikaan vielä ollut varaa omaan asuntoon, mutta sain työnjohtajalta luvan asua saapaskomerossa tehtaan kellarissa. Siellä oli rauhallista, vesiputket sihisivät hiljaa ja tuudittivat minut iltaisin uneen. Kerran yöllä heräsin outoihin paukahduksiin ja hälinään, joka vesiputken pinnasta kuunneltuna oli kuin etelänmeren neitojen laulua. Hetken olin ihmeissäni, kunnes tajusin, että valmiit jättiläisethän ne siellä kokeilivat kaltereiden kestoa. Vaivuin tyytyväisenä takaisin uneen.