Lippu liehui mastossa. Olin loikoillut kannella koko päivän ja katsellut kimaltavaa merta ja keskellä aavaa kohoavien saarten vuorenhuippuja, joiden vaiheilla oli kummallisen hiljaista, niin että vähän pelotti, kun vene lähestyi saaria ja kierteli niiden ympärillä. Viimein nukahdin iltapäivän hiljaiseen kohinaan ja näin unta merilokista, joka laskeutui kannelle ja tepasteli minua kohti. Se nokkaisi jalkaani tarkistaakseen, että olin hengissä ja kun ärtyneenä käännyin sitä kohti, se rupesi puhumaan. Sillä oli samanlainen laulava ääni kuin toverini tädillä, joka laukkasi miehissä yhtenään. Toverini häpesi, kun hän puhui melkein paikassa kuin paikassa kovalla äänellä miesseikkailuistaan. Toverillani oli ollut pienenä kaksi erillistä päätä, mutta toinen, sinisempi, oli kuin ihmeen kaupalla onnistuttu leikkaamaan irti. Kateelliset puhuivat hänestä, että hän olisi ollut henkisesti jotenkin vajaa, mutten minä ainakaan huomannut. Mutta sen tiesin, että hänellä oli joitakin ihmeellisiä lahjoja, kuten se, että hän osasi kävellä vetten päällä. Olin sen omin silmin nähnyt. Olimme hänen tätinsä mökillä, jossa oli hyvin kaunis ja syvä järvi. Toverini yllytyksestä soudimme keskelle järveä. Paikkakuntalaisten mukaan järvi oli meteorikraatteri, joka oli syntynyt miljoonia vuosia sitten, mutten minä siitä mitään ymmärtänyt. Väitettiin, ettei kukaan tiennyt järven syvyyttä tarkasti. Vesi oli aina niin kylmää, että otaksuttiin sitä pulppuavan järveen maanalaisista lähteistä. Monet olivat nähneet outoja valoilmiöitä järvellä. Järvihaamuksi jotkut vanhat ihmiset kutsuivat iljetystä, jonka olivat nähneet. Järven pintaa lipui valkoinen olento soihtu kädessä ja päästi suustaan hirvittävää kirkunaa. Kun olimme toverin kanssa päässeet järvenselälle, hän nousi veneen laidalle ja hyppäsi veteen. Hän käski minun soutaa jonkin matkan päähän. Tein niin ja jäin odottamaan. Näin, kuinka hän kohosi vedestä kuin korkki ja käveli rauhallisesti järven pinnalla, joka taipui kuin kiiltävä sormi hänen jumalaisten askeltensa alla. Merkillinen lempeä myhäilys hänellä oli katseessaan.