Olen niityllä. On lämmin kesäpäivä, taivas on sees. Taivaalta alkaa äkkiä kuulua laulua. Se on jonkinlaista hyminää, mitään sanoja en erota. Lintu se ei ole. Katselen ympärilleni, mutta ketään ei näy; edessä aukeaa vain purppurainen kukkameri. Tällä seudulla olen ollut viime keväästä. Tänne pakenin vainolaisia, joita nousi entisellä kotiseudullani melkein jokaisesta kukkapurkista valtaamaan tärkeitä virkoja. Kaikki, jotka vain kykenivät, lähtivät pakoon. Suunnistin metsiin, vainolainen tuli perässä. Kun ne huomasivat, ettei minua saanut kiinni, ne sytyttivät tulipaloja, jotka levisivät nopeasti puiden latvoja pitkin. Korkean kallion päältä katselin, kuinka latvustossa vieri valtaisia tulipalloja, jotka hulmauttivat tuleen yhä uusia alueita. Paetessani olin tullut asumattomille seuduille. En niistä mitään entuudestaan tiennyt, yhdessäkään kirjassa en ollut niistä kuvia nähnyt. Siellä liikkui outoja otuksia, kuin tummia varjoja. Niillä oli pelottava ulkonäkö, suu täynnä torahampaita, äkäpäiset kallot, ruoskahännät ja vahvat kaviot. Ne kulkivat kuin unessa. Kerran oksa risahti allani poikki juuri kun lauma rynnisti ohi. Yksikään elämistä ei kääntynyt minua kohti, vaan lauma jaksoi juoksuaan ja katosi puiden hämärään. Viimein päätin vaellukseni tämän niityn ääreen ja rakensin majan puuhun. Niityn toisella puolen juoksee puro, josta saan raikasta vettä. Syötäväkseni kaivan toukkia ja juurimukuloita ja riivin pensaista lehtiä. Erään pensaan lehtiä syötyäni minua alkoi heikottaa, kaaduin niille sijoilleni ja menetin tajuni. Näin näkyjä tähtikuvioista, jotka kurottautuivat puoleeni ja puhuivat minulle kuin vertaiselleen. Herätessäni pääni oli raskas. Otin näitä lehtiä varmuuden vuoksi talteen tulevaisuuden varalle. Olen pitänyt vartiota puun latvassa. Kun ketään ei näkynyt viikkoihin, rauhoituin lopulta ja luovuin vartioinnista, uskalsinpa toisinaan nukkua maan kamarallakin, tosin mahdollisimman lähellä puuta. Oudot eläimet liikkuvat edelleen metsässä, mutta jostain syystä ne karttavat niittyä. Täällä mietiskelen ja tuijotan taivasta.