Hessun isobroidi Make oli kesäduunissa ostarin raksalla. Hessu tuli pihalle ja sano, et Make oli pudonnu katolta alas. ”Sen kaikki luut meni poikki”, sano Hessu. Me oltiin vähän aikaa hiljaa ja mietittiin sitä. ”Mistä sä tiedät, et ne kaikki meni poikki?”, Juha kysy. Mä suutuin: ”No kai Hessu paremmin tietää ku sä, kun se on sen broidi”.  Mä vähä ihailin Makea. Se osas polttaa röökiäki ja puhaltaa renkaita.

Hessu sano, et Make haettiin tsirralla. Timppa kuiskas mulle, et tsirra tarkottaa ambulanssia. Niinku mä en olis tienny. ”Miten se vietiin tsirraan”, Juha kysy. ”No ne tsirrakuskit kai otti lattialaatan irti tai jotain ja kanto sen sen päällä”.

 

Make oli just käyny intin. Mä olin kerran Hessun ja sen mutsin mukana, kun ne kävi kattomassa

sitä jossain kasarmilla. Siellä vaan huudettiin koko ajan ja juostiin edestakasin. Se joka huutaa kovimpaa, siitä tulee kapu, sano Hessu.

 

”Miten ne korjaa sen luut?”, Juha kysy. ”No, ne kai laittaa kokonaan uudet luut, tai niinku luurangon, ja nyppii ne rikkäiset luut veks”. ”Joo, mä tiedän, niitä tuodaan Jenkeistä”, Timppa sano. ”Ai mitä?”, mä kysyin. ”No niitä luurankoja. Laivalla. Niitä oli kerran koko ruuma täys. Mun serkku on nähny, kun se on ollu merillä”. Mä olin nähny luurangon meidän klitsussa. Siel kummittelee. Sellanen pitkä käytävä ja ku mä kävelin siellä, niin valot sammu yhtäkkiä. Sillon se luuranko meni mun ohi ja melkein hipas mua. Sen luut loisti pimeessä. Mut ei se sanonu mitään. Siit ei menny pitkä aika kun mun mutsi delas.

 

Kun Make oli lomalla intistä, niin mä näin kerran, kun se meni yhen Marjan kanssa lähiskutsiin.

Mä seurasin niitä. Yhen pöheikön luona ne rupes pussailee ja sit ne riisu kaikki vaatteet ja meni maahan makaamaan. Marjalla oli isot tissit. Make makas päällä ja Marjalla oli jalat ylhäällä. Sil oli punaset varpaankynnet. Make niinku punnersi siinä, mutta sit se rupes sillai nytkähtelee ja mölähti jotain ja jäi makaamaan sen Marjan päälle. Marja sano Makelle jotain vihasella äänellä ja rupes pukemaan.

 

Mä mietin, et kun Make pääsee sairaalasta, niin mä meen kyllä niille käymään. Jos sillä on uudet luut, niin nehän voi olla jotain kumia. Jos se pystyis vaik taivuttaan sen sormet kaksinkerroin. Se ois kiva nähdä. Ja sit sille ei kai enää satukaan mitään, jos se tipahtaa jostain uudestaan. Se jää vaa pomppii niinku kumipallo.