Se oli vappu, satoi räntää. Olin kaverien kanssa Linnanmäellä. Siellä oli mökää ja hulinaa, jossain hämärtyvässä illassa ärjyi juoppojen kuoro. Jonotimme vuoristorataan, se olisi viimeinen huvi, sen jälkeen piti lähteä kotiin. Puisessa kanjonissa edessäni oleva tyttö kääntyi äkkiä puoleeni, huiskasi viuhkalla kasvojani, sanoi ”Hyvää vappua!” ja hymyili. Katselin häntä totisena lippalakki päässä enkä osannut sanoa mitään. Tyttö puikkelehti jonossa eteenpäin kavereidensa luokse. Minut hän sai sekaisin. Vuoristoradassa uikutin hiljaa ja etsin tihruisella katseella tyttöä. Oliko hän, enkelini, samassa vaunussa? En nähnyt häntä. Lähdimme kotiin. Kuljimme puiston halki ja juuri siellä juopot olivat. He olivat meitä isompia poikia, jotka kysyivät, oliko meillä tupakkaa. Lähdimme juoksemaan karkuun, mutta minut he saivat kiinni ja raahasivat keskelleen. He alkoivat potkia minua, anelin ”olkaa kilttejä ja päästäkää”. Tumma kapeauumainen nainen katseli minua kivellä istuen. Sitten hän otti minut syliinsä ja retuutti käsivarret ojennettuna minua polvellaan kuin nukkea. Kaikki nauroivat. Hetken päästä hän lopetti. Lähelle oli tullut toinen jengi, jolla oli viinapullo. Kaikki lähtivät sinne. Nainen sysäsi minut maahan. En uskaltanut heti nousta. Olin yltä päältä ravassa ja minua paleli. Lähdin kiipeämään kohti kallion lakea. Kun pääsin sinne, aurinko oli laskemassa. Se hehkui violetinvärisenä. Kallion laella istui humalainen mies ja nainen. He olivat alastomia ja kuraisia. He katsoivat minua vihaisesti. Sitten he käänsivät katseensa pois, jatkoivat tupakoimista ja matalalla äänellä jutusteluaan. Näin kalliolta viiltävän lapsuuteni, isoäidin lahon mökin, jota lepakot vihasivat ja junakiskoilla sammuneena makaavan isäni ja tajusin, mihin olin joutunut. Lähdin laskeutumaan alas ja löysin viimein päätielle vievän polun. Pysäkillä suhisi nokinen, kolhuinen bussi. Viinalle haiseva kuljettaja ei ottanut minulta rahaa, huitaisi vain kädellään ja katseli käsi poskella ikkunasta ulos. Kylkeä särki. Kotona kuraiset vaatteet riisuttiin päältäni ja sain pitkästä aikaa oikein kunnolla selkääni.